مهاجرت تحصیلی یونان

رشته مکانیک در یونان

رشته مکانیک در یونان

تحصیل در رشته مکانیک در یونان محبوبیت زیادی دارد چرا که بازار کار این رشته در یونان نسبتا خوب است و نرخ بیکاری حدود 18.1% می باشد. بدین ترتیب دانشجویانی که از دانشگاه های مطرح یونان فارغ التحصیل شده باشند امکان کاریابی در کشورهایی مثل آلمان، اتریش و سایر را هم خواهند داشت. بدین ترتیب یونان کشوری توسعه یافته است که عضو اتحادیه اروپا، منطقه یورو و حوزه شنگن می باشد، منتهی اقتصاد آن از دهه اول قرن 21 دچار بحران شد. در نتیجه این بحران برخی مشکلات برای مردم یونان ایجاد شد که از آن جمله می توان به دشواری یافتن شغل مناسب اشاره نمود. شرایط بازار کار یونان هنوز هم نابسامان است هرچند نسبت به سال های اخیر بهتر شده است.

در حال حاضر نرخ بیکاری در یونان 18.1% است، اما نرخ بیکاری جوانان، یعنی گروه سنی 18 تا 24 سال در یونان بیشتر می باشد و 51% است. به همین دلیل برخلاف دانشجویان رشته مکانیک در کشورهایی مثل آلمان، هلند، دانمارک، آمریکا و سایر که حین تحصیل به کار مرتبط با رشته خود هم می پردازند. دانشجویان در یونان عملا شانس کمی برای کاریابی خواهند داشت. بدین ترتیب پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های یونان هم فرصتی که غیر اروپایی ها برای یافتن شغل و تمدید ویزای خود دارند تنها 2 ماه است. در حالی که فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا و آلمان تا 2 سال پس از اتمام تحصیلات خود اجازه اقامت در این کشورها را دارند.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل در رشته مکانیک در یونان به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • بهترین دانشگاه ها در رشته مکانیک در یونان کدام اند؟
  • درآمد کسانی که به عنوان مهندس مکانیک کار می کنند در یونان چقدر است؟

شرایط تحصیل در رشته مکانیک در یونان

یونان جزء کشورهایی است که برای صدور ویزای تحصیلی برای ایرانی ها حساسیت هایی دارد. پس بهتر است افرادی که می خواهند برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام کنند در بازه سنی 17 تا 21 سال و علاقمندان به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد زیر 30 سال داشته باشند. نکته مهم دیگر در خصوص تحصیل در یونان داشتن تمکن مالی لازم برای پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در این کشور است.

البته این رقم در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای دنیا کم تر می باشد. میزان دقیق شهریه دانشگاه های یونان با توجه به مقطع تحصیلی و دولتی یا خصوصی بودن متفاوت است. اما دانشجویان رشته مکانیک در دانشگاه های دولتی یونان سالانه بالای 1500€ الی 9000€ (یورو) می پردازند. هزینه زندگی در یونان هم معمولا ماهانه بین 450€ الی 750€ (یورو) است. هر چند در شهری مثل آتن ممکن است به 900€ (یورو) هم برسد.

شرایط تحصیل در رشته مکانیک در یونان

دانشگاه های رشته مکانیک در یونان

در یونان حدود 24 دانشگاه و 16 دانشکده فنی مهندسی وجود دارد که غالب آنها نیز دولتی هستند. یعنی برای دانشجویان یونانی و سایر شهروندان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا (EU/EEA students) رایگان می باشند. منتهی همانطور که در مقدمه اشاره شد نرخ بیکاری در یونان بالا است. پس دانشجویان رشته مکانیک که تابعیت اروپا را ندارند برای کاریابی در یونان باید سعی کنند از سطح بازار کار این کشور بالاتر باشند. چرا که در شرایط مشابه، کارفرمایان یونانی ترجیح به استخدام فردی است که تابعیت یونان یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا را دارد.

از جمله مواردی که برای کاریابی در یونان به عنوان مهندس مکانیک ضروری است می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تسلط به زبان یونانی و انگلیسی به طور همزمان
  • فارغ التحصیل شدن از یکی از بهترین دانشگاه های یونان

بهترین دانشگاه های یونان در سال 2022 عبارتند از:

بهترین دانشگاه های یونان برای رشته مکانیکرتبه در رنکینگ ملیشهری که دانشگاه در آن واقع گردیده است.
دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن1آتن
دانشگاه ارسطو تسالونیکی2تسالونیکی
دانشگاه فنی ملی آتن3آتن
دانشگاه پاتراس4پاتراس
دانشگاه کرت5رتیمنو
دانشگاه دریای اژه6میتیلین
دانشگاه ایوانینا7ایوانینا

مدارک لازم رشته مکانیک در یونان

اخذ پذیرش از دانشگاه های یونان در مقایسه با کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس ساده تر است. چرا که به لحاظ علمی دانشگاه های یونان سطح پایین تری در مقایسه با کشورهای مذکور دارند. مهم ترین مدارکی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه یونان برای تحصیل در رشته مکانیک مورد نظر است عبارتند از:

  • CV که باید به زبان یونانی یا انگلیسی نوشته شده باشد.
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان انگلیسی یا یونانی با توجه به زبان دوره مورد نظر و حداقل های تعیین شده از سوی دانشکده که معمولا برای دانشجویان کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 آکادمیک به بالا می باشد.
  • توصیه نامه از 2 تن از اساتید
  • ترجمه رسمی مدرک سابقه کار در صورت وجود
  • تمکن مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در یونان
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا همان application fee که در هر کدام از دانشگاه های یونان متفاوت می باشد.

اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به یونان از موضوعات پرطرفدار می باشد که در مقاله مذکور شرح داده شده است.

درآمد رشته مکانیک در یونان

پیدا کردن کار دانشجویی در یونان برای غیر اروپایی ها بسیار دشوار است، اما برای کار پس از فارغ التحصیلی شانس خوبی برای دانشجویان دانشگاه های ممتاز وجود دارد. در میزان درآمد افراد در یونان مدرک تحصیلی و سابقه کار تاثیر خیلی زیادی دارد. لازم به ذکر است مهندسین مکانیکی که مدرک کارشناسی ارشد دارند به طور متوسط 29% بیشتر از کسانی که فقط مدرک کارشناسی دارند در یونان درآمد خواهند داشت. البته حتی مکانیک ها در یونان که تحصیلات دانشگاهی ندارند از حداقل درآمد ماهانه در یونان حقوق بیشتری دریافت می کنند.

در واقع در یونان کمترین میزان درآمد مردم جامعه 620€ (یورو) و بالاترین سطح درآمد 10900€ (یورو) می باشد که متعلق به جراحان و پزشکان متخصص در حوزه های قلب و عروق می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل در رشته مکانیک در یونان، هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور و سایر موارد توضیحاتی ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :