مهاجرت به کشور چین

خرید خودرو در چین

خرید خودرو در چین

خرید خودرو در چین موردی است که متقاضیان پس از دریافت اقامت طولانی مدت چین بایستی به آن به صورت جدی جهت ادامه زندگی فکر کنند. دولت چین از سال 1994 شروع به تشویق مردم برای مالکیت اتومبیل های شخصی نمود. سیاست های اقتصادی چین برای پرورش خودروسازان داخلی طراحی شد و مالکیت اتومبیل را برای افرادی که نیم نسل پیش فکر می کردند خوش شانس هستند که از پس تهیه دوچرخه بر می آیند، محقق کرد.

انواع خودروهای جدید داخلی و وارداتی و همچنین دست دوم و قدیمی در بازار خودروی چین وجود دارند. قیمت خودرو های صفر چینی در این کشور از حدود 4500$ (دلار) شروع می شود که قیمتی معقول به نظر می رسد. اما رویه های اداری مربوط به خرید ماشین در چین بسته به شهر محل اقامت ممکن است برای شخصی که برای اولین بار اتومبیل خریداری می کند، پیچیده باشد که کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی آن خواهند پرداخت.

مراحل خرید خودرو در چین

در گام اول برای رانندگی در هر کشور مسلما دریافت گواهی نامه آن کشور لازم است. متقاضیان دارای اقامت چین ابتدا بایستی یا مراحل اخذ گواهی نامه رانندگی را دوباره بگذرانند یا اینکه در کشور مبدا یا حتی در فرودگاه های چین گواهینامه غیر چینی خود را بین المللی کنند. بدین ترتیب با این کار می تواند به مدت 2 ماه بدون داشتن گواهی نامه چینی رانندگی نماید. مورد دوم برای متقاضیان بدون داشتن اقامت چین نیز صادق است.

گام دوم خرید اتومبیل می باشد که در نمایندگی های مجاز (که عمدتا فروشنده ماشین های نو هستند) یا با بررسی آگهی های فروش اتومبیل در روزنامه های محلی (که غالبا ماشین های دسته دوم هستند) ممکن می شود. اگر سطح تسلط به زبان رسمی چین متقاضی محدود باشد، بایستی بخش های طبقه بندی شده وب سایت های خارج از کشور که اغلب تبلیغات اتومبیل را به زبان انگلیسی چاپ می کنند، بررسی کند. برای خرید حتما باید فاکتور فروش تهیه شود، زیرا این مورد برای ثبت نام خودرو لازم است.

در گام سوم بیمه وسیله نقلیه موتوری و بیمه شخص ثالث نیز بایستی برای وسیله نقلیه قبل از رانندگی قانونی آن دریافت شود. کلیه بیمه ها از شعب محلی که در محلات مختلف شهر موجود است می تواند تهیه گردد. پلاک اتومبیل نیز بایستی از دفتر فروش پلاک محلی در منطقه سکونت خریداری شود. پلاک های رند توسط دولت به مزایده گذاشته می شوند. از این رو ممکن است در شهرهایی مانند شانگهای 5000$ (دلار) هزینه داشته باشند. خریدار بایستی فاکتور فروش وسیله نقلیه موتوری خود، اجازه اقامت و اطلاعات بیمه خود را قبل از خرید پلاک ارائه نماید.

دریافت پلاک پس از خرید خودرو در چین

برای راندن اتومبیل در هر کشوری پلاک نیاز است. مثلا برای دریافت پلاک در شانگهای باید در حراجی رقابتی شرکت و پیشنهادات خرید ارائه شود. متقاضیان برای ثبت نام در حراجی نیز باید در صف انتظار قرار بگیرند زیرا هر ماه فقط 14000 مجوز خودرو در شانگهای داده می شود. افرادی که پیشنهاد پایین بدهند، باید مجدد امتحان کنند. این روند برای محدود کردن تعداد اتومبیل های موجود در جاده ها می باشد.

شایان ذکر است دولت برای کنترل روند رو به افزایش خرید اتومبیل شخصی هزینه ثبت نام خودرو را هر ساله افزایش می دهد. به طوریکه تا سال 2022 این هزینه به 4900$ (دلار) به ازای هر وسیله نقلیه رسیده است، با این همه خرید ماشین در چین همچنان طرفدار دارد. حتی بسیاری از مردم شانگهای با ثبت نام غیرقانونی اتومبیل خود در شهرهای دیگر که هزینه های بسیار کمتری دارد، ریسک از دست دادن خودرو را می پذیرند. جهت اطلاع از سایر هزینه های مربوطه مقاله هزینه زندگی در چین را مطالعه بفرمائید.

دریافت پلاک پس از خرید خودرو در چین

مزایای خرید خودرو در چین

هزینه های حمل و نقل در چین بین نسبتا زیاد است. از این رو داشتن خودرو از این نظر برای کسانی که سفرهای بین شهری زیادی انجام می دهد مزیت محسوب می شود. به خصوص اینکه خودروهای چینی ارزان قیمت و با کیفیت بوده و هزینه های جانبی کمتری دارد. نکته دوم این است که اکثر شهرها در چین بسیار گسترده هستند و طی کردن مسافت های طولانی با سیستم حمل و نقل شهری خصوصا در زمانی که افراد عجله دارند با توجه به حجم عظیم مسافران در اتوبوس ها و مترو بسیار مشکل می نماید.

لذا داشتن اتومبیل شخصی می تواند راه حل مناسبی باشد. یکی دیگر از مزایای بازار خودرو در چین تولید اتومبیل های الکتریکی یا به اصطلاح سبز می باشد که در سالهای اخیر رونق گرفته و علاوه بر اینکه به حفظ محیط زیست و حل آلودگی هوا در شهرها کمک می کند، مصرف سوخت پایینی خواهد داشت. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به چین ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مشکلات مالکیت اتومبیل در چین

در کنار مزایا، داشتن اتومبیل در چین معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • افرادی که اتومبیل خریداری می کنند پس از پرداخت مالیات، هزینه ها، تعمیر و نگهداری، پارکینگ، عوارض، بنزین و بیمه باید بقیه اجناس را تا 30% گران تر از مردم عادی بخرند. به همین خاطر و با توجه به حجم ترافیک در شهرها برای بسیاری از افراد شهر نشین داشتن دوچرخه یا استفاده از سیستم حمل و نقل شهری بسیار مقرون به صرفه تر از دارا بودن یک اتومبیل شخصی است.
  • داشتن ماشین در برخی شهرهای چین منجر به بسیاری از سردرگمی های اداری می شود. مثلا، پس از خرید اتومبیل در چانگسا، رانندگان برای انجام تمام مراحل باید 15 مرتبه به 5 دفتر مختلف بروند و 550$ (دلار) برای مالیات و هزینه ها و 210$ (دلار) برای پارکینگ سالیانه بپردازند.
  • افرادی که به دنبال خرید اتومبیل در شهرهای مهم چین هستند باید بدانند که تردد در آنجا مشکل و جای پارکینگ محدود است. زیرا بیشتر شهرهای چین برای دوچرخه ساخته شده اند.

برخلاف شهرهای آمریکا، شهرهای چین عملا فاقد جای پارک هستند. بیشتر خیابان های محله به سختی برای عبور یک ماشین جا دارند. به علاوه میلیون ها نفر از دوچرخه سواران راه را برای عبور وسایل نقلیه موتوری بسته و عبور و مرور را برای آنها مشکل می سازند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با برخورداری از وکلا و کارشناسان حاذق خود در امور مختلف از جمله خرید اتومبیل در چین آماده ارائه مشاوره های دقیق و جامع و خدمات مربوطه در این باب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :