مهاجرت به کشور چین

جمعیت شناسی چین

جمعیت شناسی چین

جمعیت شناسی چین برای افرادی که قصد تحصیل و کار در این کشور و صرفا اقامتی بلند مدت را دارند اهمیت مهاجرتی پیدا می کند. چین پرجمعیت ترین کشور دنیاست چرا که حدود 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارد. همچنین به لحاظ مساحت نیز با 9.6 میلیون کیلومتر مربع سومین کشور وسیع دنیا به حساب می آید. حکومت چین یکی از معدود حکومت های سوسیالیستی موجود در حال حاضر است. از این رو سبب شده جمعیت چین به دلایلی به دنبال مهاجرت به کشورهای دیگر از جمله کانادا، استرالیا و ایالات متحده آمریکا باشند.

با این وجود با توجه به این که پس از اصلاحات سال 1978 کشور چین سریع ترین رشد اقتصادی در دنیا را داشته و در حال حاضر در کنار آمریکا صاحب قدرتمندترین نظام اقتصادی دنیاست. از این رو ممکن است برخی افراد از کشورهای در حال توسعه تمایل به مهاجرت به چین پیدا کنند. برای آگاهی این گروه در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص جمعیت شناسی چین اطلاعاتی ارائه گردیده است.

در این مقاله سعی شده به سوالات ذیل پاسخ داده شود:

  • چه عواملی در افزایش و کاهش جمعیت چین در طول تاریخ موثر بوده است؟
  • در زمان چه امپراطوری جمعیت چین نسبت به گذشته کاهش پیدا کرد؟
  • جمعیت چین در حال حاضر تابع چه ادیانی هستند؟
  • دلایل مهاجرت مردم از چین چه بوده است؟

جمعیت شناسی چین با توجه به پیشینه تاریخی

فسیل ها و شواهد نشان دهنده این هستند که انسان های اولیه نخستین بار بین 2.24 میلیون تا 250 هزار سال پیش در چین ساکن شدند. مثلا فسیل مردی که از آتش استفاده می کرد در غاری نزدیک شهر بیژینگ چین پیدا شد. زمان زندگی او 680000 تا 780000 سال پیش تخمین زده شد. در نهایت این کشور محل فرمانروایی امپراطورها و پادشاهان قدرتمند یا ضعیف زیادی قرار گرفت. در همه حال در اوضاع و احوال دنیا تاثیر بسیاری داشت. مثلا در زمان امپراطوری تانگ کشور چین وسیع تر شد. سرزمین های از دست رفته این کشور بازپس گرفته شد. چین دوباره بر جاده ابریشم تسلط پیدا کرد.

نکته ای که مسلم است این است که غالبا جمعیت چین در زمان فرمانروایان مقتدر بیشتر شده است. چرا که مردم در این زمان ها زندگی راحت تری داشته اند. مثلا در قرن های 10 و 11 میلادی تعداد افرادی که در حال زندگی در چین بودند تقریبا 2 برابر شد. دلیل عمده آن افزایش قابل توجه کشت برنج در بخش های مرکزی و جنوبی چین و تولیدات گسترده مواد خوراکی بود. البته در قرن 13 مغول ها وارد چین شدند و تحت فرمانروایی کوبلای خان امپراطوری جدیدی ایجاد نمودند. آخرین پادشاه از سلسله سونگ را شکست دادند. جمعیت چین در زمان سلسله سونگ حدودا 120 میلیون نفر تخمین زده شده است.

جمعیت شناسی چین با توجه به پیشینه تاریخی

جمعیت شناسی چین با توجه به ادیان مردم

همانطور که در مقدمه این مقاله ذکر شد دولت چین سختگیری زیادی در خصوص اقلیت های قومی و مذهبی به عمل می آورد. از آن جمله می توان به جنایاتی که علیه مسلمان ها مرتکب می شود اشاره نمود. البته خود دولت چین این مسئله را کتمان کرده با این وجود مردم مسلمان چین راجع به اعمال ارتکابی در حق خود سخن گفته اند. در سال 2022 جمعیت چین بیش از یک میلیارد و به طور دقیق تر حدود 1450000000 نفر است. درباره اطلاع از شرایط و قواعد فرهنگ مردم چین می توانید مقاله مذکور را از طریق مراجعه به لینک اصلی مطالعه بفرمائید.

جمعیت شناسی چین با توجه به شرایط اقتصادی

همان طور که در همین مقاله بیان گردید شرایط اقتصادی مردم در دوره های زمانی مختلف از جمله مهم ترین عواملی بوده که در کاهش یا افزایش جمعیت چین تاثیرگذار بوده است. در حال حاضر اگرچه بسیاری از مردم این کشور به دنبال مهاجرت به مقصدهای مختلف از جمله آمریکا، استرالیا، ایسلند و غیره هستند، اما رشد جمعیت این کشور مثبت می باشد. یکی از عواملی که شرایط اقتصادی و سطح رفاه مردم چین را به خوبی نشان می دهد، سطح درآمد و قدرت خرید آن هاست.

در جدول زیر این موضوع با توجه به اطلاعات سال 2022 مشخص گردیده است:

توضیحاتسطح درآمد ماهانه در چین به یوان در سال 2022
حداقل درآمد دریافتی در چین¥7410
میانگین درآمد دریافتی در چین¥29300
حداکثر درآمد دریافتی در چین¥131000

میزان دقیق درآمد ناشی از کار در چین با توجه به سطح تحصیلات، حوزه کاری، سابقه کار و غیره متفاوت است. مثلا جراحان جزء پردرآمدترین اقشار در چین هستند. در سال جاری حدود 75% مردم چین درآمد بیشتر از 17300¥ (یوآن) در ماه کسب می کنند. علاوه بر اینها جنسیت افراد نیز در میزان درآمد آنها در چین تاثیرگذار است. به عبارت دقیق تر زنان در چین به طور متوسط ماهانه 10% کم تر از مردان حقوق دریافت می کنند.

کار و تحصیل در چین معمولا در نهایت به اخذ پاسپورت این کشور منجر نمی شود. یعنی افراد به در نهایت به کشور خود یا کشور ثالثی می روند و در چین اقامت دائم نخواهند داشت. پس بهتر است کسانی که هدف از کار و تحصیل در کشوری خارجی، مهاجرت و اخذ پاسپورت است. از همان ابتدا به سراغ کشورهای مهاجرپذیری مثل کانادا، فرانسه، مجارستان، ترکیه، آلمان، اتریش و غیره بروند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به جمعیت شناسی چین در طول تاریخ و همچنین در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :