مهاجرت به کشور آلمان

تولد در آلمان

تولد در آلمان

با توجه به مزایای زندگی در کشورهایی چون آلمان، راه های مختلفی برای اخذ تابعیت این کشور وجود دارد که یکی از این راه ها تولد در آلمان است. افراد زیادی سعی دارند تا اقامت و تابعیت فرزند متولد شده خود را در کشور آلمان بگیرند و فرزند به راحتی شهروند و تبعه این کشور محسوب شود. شهروند آلمان یک شهروند اتحادیه اروپا است و از امکانات رفاهی زیادی بهره مند می گردد. جالب است بدانید که تنها با متولد شدن فرزند در آلمان، تابعیت این کشور به متقاضی اعطاء نمی گردد. طبق قوانین آلمان، فرزندانی که واجد شرایط خاصی باشند امکان اخذ تابعیت این کشور را دارند. این مقاله توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، جهت آشنایی هرچه بیشتر با سیستم اخذ تابعیت از طریق تولد در آلمان گردآوری شده است.

سیستم تولد و تابعیت کشور آلمان

کشور آلمان از تاریخ یک ژانویه 2000 اعلام نمود که اگر حداقل یکی از والدین اقامت دائمی آلمان را داشته و این اقامت را به مدت 3 سال نگه دارد و حداقل به مدت 8 سال در خاک کشور آلمان زندگی کند، اقامت این کشور را کسب خواهد نمود. با توجه به اینکه آلمان کشوری است که بسیاری از مردم مایل به زندگی، کار و تحصیل در آلمان هستند، می خواهند بدانند که چگونه می توانند تابعیت آلمان از طریق تولد فرزند را به دست آورند. آلمان کشوری مملو از رویه های بوروکراتیک است، بنابراین به طور طبیعی، حتی وزارت امور خارجه فدرال آلمان اعلام می کند که قانون شهروندی این کشور کاملا پیچیده است.

افراد با تابعیت آلمان دارای حقوق زیر خواهند بود:

  • تحقق حق رای در انتخابات مجلس و پارلمان
  • تحقق حق رفت و آمد در طول اروپا و شنگن به صورت آزاد
  • حق استخدام در کنسولگری و مناصب سیاسی
  • امکان کار در آلمان بدون محدودیت
  • •حق خرید املاک منقول و غیر منقول

علاوه بر حقوق بر حقی که در بالا برای هر شهروند آلمانی وجود دارد، حقوق مضاعف دیگری همچنین برای افراد و شهروندان از جمله تاسیس انجمن های مردمی و NGO ها، رعایت و احترام به کلیه حقوق و قوانین بشر دوستانه و حتی رفتن به سربازی وجود خواهد داشت.

قوانین مبتنی بر تابعیت آلمان از طریق تولد فرزند

اصل خاک بهترین و کلیدی ترین اصل به منظور اخذ تابعیت از طریق تولد می باشد، زیرا که بر طبق این اصل هر متقاضی که در قلمرو و یا سرزمین کشوری متولد شود به راحتی می تواند، تابعیت و یا شهروندی آن کشور که همان (اخذ پاسپورت آلمانی) است را دریافت نماید. اصل خاک عمدتا در کشورهای مهاجرپذیر مقبول شده که این کشورها به کنوانسیون کاهش بی تابعیتی پیوسته اند. اصل خون دقیقا در مقابل اصل خاک می باشد و یکی دیگر از شیوه های اعطاء پاسپورت و یا تابعیت هست، اما باید دقت شود که بر مبنای این اصل هر شخصی که فرزند یکی از اتباع کشوری باشد، تابعیت آن کشور را دارا می شود. البته این نکته را باید خاطر نشان نمود که بسیاری از کشورها برای جلوگیری از بی تابعیتی افراد تلفیقی از اصل خون و خاک هستند.

مزیت های تولد در آلمان

همانطور که می دانید، کشورهای اروپایی همواره در حال رشد و توسعه زندگی اجتماعی و اقتصادی مردمان خود هستند. آلمان نیز یکی از پیشرفته ترین کشورهای حوزه اروپاست که با توجه به رشد و پیشرفت های اقتصادی قابل توجه، سالانه توجه بسیاری از مهاجران را به خود جلب کرده است. آلمان در بین دیگر کشورهای اروپایی از امنیت و پایداری اقتصادی فراوانی برخوردار است. این کشور با جمعیتی حدود 83.2 میلیون نفر، رتبه دومین کشور پرجمعیت را در اروپا دارد. همسایگان آلمان 8 کشور سوئیس، اتریش، دانمارک، فرانسه، هلند، بلژیک، لوگزامبورک، جمهوری چک و لهستان هستند.

تولد در آلمان به معنای بهره مندی از حق و حقوق تبعه و شهروندان این کشور است. امکانات رفاهی، امنیت بالای اجتماعی، امکانات و سیستم های پیشرفته تحصیلی، شرایط اقتصادی عالی، درآمدهای بالا و غیره، همگی از جمله دلایل متقاضیان مهاجرت به این کشور است. در سال های گذشته بیشترین تقاضاها برای مهاجرت به این کشور از طریق ویزای تحصیلی و دریافت بورسیه از دانشگاه های این کشور بوده است. چراکه اعتبار دانشگاه های آلمان و مدارکی که از این دانشگاه ها پس از فارغ التحصیلی دریافت می شود، در سراسر جهان بسیار بالاست.

بررسی تولد در آلمان

همیشه اولین قدم بعد از تصمیم گیری برای مهاجرت به یک کشور، بررسی شرایط و قوانین مختلف حاکم بر کشور مقصد است. اگر متقاضیان اطلاعات دقیقی از نحوه اخذ اقامت و تابعیت مقصد، چه برای خود و چه برای خانواده خود نداشته باشند، ممکن است پس از مهاجرت با حقایقی روبرو شوند که از انتخاب خود بسیار پشیمان شوند. اخذ اقامت و تابعیت آلمان به طرق متفاوتی قابل انجام است. یکی از این راه ها، تابعیت آلمان از طریق تولد فرزند است. همانطور که در بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر نیز این قانون وجود دارد.

جالب است بدانید که در کشورهای مختلف، تابعیت از طریق سیستم های خاک یا خون به فرزندان تازه متولد شده اعطاء می گردد. سیستم خاک به معنای اعطاء تابعیت به فرزند متولد شده در خاک آن کشور، بدون توجه به تابعیت والدین است. سیستم خون نیز به این معنی است که تنها تابعیت والدین و نسبت فرزند با اتباع آن کشور در اخذ تابعیت وی دخیل هستند. در آلمان از سال 2000 میلادی، سیستم خون را به عنوان سیستم اصلی برای گرفتن اقامت در نظر گرفته اند. کودکی که در خاک آلمان یا کشوری دیگر متولد می شوند اما حداقل یکی از والدین او تبعه آلمان هستند، می تواند تابعیت آلمان را بگیرد. طبق قوانین آلمان تنها در برخی شرایط خاص، امکان اعطاء اقامت به فرزند متولد شده از طریق سیستم خاک وجود دارد. انقضای اخذ تابعیت آلمان از طریق تولد، 21 سال است.

بررسی تولد در آلمان

شرایط اخذ تابعیت با تولد در آلمان

افرادی که در آلمان متولد می شوند، قبل از انقضای درخواست تابعیت خود، باید به روش های مختلفی به دولت آلمان ثابت کنند که تبعه این کشور هستند. از جمله این روش ها می توان به تحصیل به مدت 6 سال در مدارس این کشور، فارغ التحصیل شدن از یک مدرسه آلمان، اقامت 8 سال متوالی در آلمان و گذراندن یک دوره تخصصی یا حرفه ای در این کشور اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که اگر زوجی 8 سال متوالی در آلمان اقامت داشته باشند، می توانند درخواست اقامت دائم و تابعیت این کشور را دهند. اگر با درخواست آنها موافقتی صورت گیرد، خود و فرزندانی که از آن ها متولد خواهند شد، به عنوان تبعه آلمانی در سراسر جهان شناخته می شوند.

والدینی که اقدام به اخذ تابعیت فرزند خود می کنند، باید حداقل یکی از آن ها در زمان تولد نوزاد، آلمانی باشد. این به این معناست که اگر به طور مثال در سال های گذشته تابعیت آلمان را گرفته باشند اما مجدد ترک تابعیت کرده باشند، دیگر تبعه آلمان شناخته نخواهند شد و طبیعتا فرزند آن ها نیز آلمانی نخواهد بود. اگر والدین با مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی به آلمان ورود کرده باشند، همان قانون 8 سال اقامت متوالی برای اخذ تابعیت آن ها نیز برقرار خواهد بود و پس از آن می توانند درخواست تابعیت آلمانی برای فرزندان خود داشته باشند.

تولد در آلمان و اخذ تابعیت والدین

در برخی موارد ممکن است فرزندی تابعیت آلمان را داشته باشند و بخواهد با توجه به شرایط دریافت اقامت آلمان، اقدام به اخذ مجوز اقامت برای والدین خود کند. در این صورت والدین می توانند با ارائه یک گواهینامه حضانت مشترک فرزند، از طریق قوانین آلمان اقامت این کشور را بگیرند. حضانت مشترک به معنای مراقبت همزمان پدر و مادر از فرزند خود است و این تنها در صورتی ثابت می گردد که والدین ازدواج رسمی کرده باشند. برای درخواست اقامت آلمان علاوه بر گواهی حق حضانت، باید مدارک دیگر نیز ارائه شود.

مدارک لازم جهت تولد در آلمان و اخذ تابعیت والدین در لیست زیر آورده شده اند:

مدارک لازم جهت تولد در آلمان و اخذ تابعیت والدین

همانطور که ذکر شد، راه های مختلفی برای اثبات تابعیت فرزند در آلمان وجود دارد. اگر کودکی با تولد در آلمان و داشتن شرایط خاصی بتواند تابعیت این کشور را بگیرد، پس از آن قادر به دریافت مجوز اقامت برای والدین خود نیز خواهد بود. کودکانی نیز که در کشورهای دیگر دنیا متولد می شوند اما والدین آنها تبعه آلمان هستند، می توانند در خاک کشوری دیگر، تابعیت آلمانی داشته باشند. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، اطلاعات بیشتری را در زمینه مهاجرت به آلمان در اختیار شما قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :