مهاجرت تحصیلی فرانسه

تحصیل مهندسی در فرانسه

تحصیل مهندسی در فرانسه

متقاضیان تحصیل مهندسی در فرانسه باید بدانند علوم مهندسی یکی از زمینه های برتر در سیستم آموزش عالی برای متقاضیان عام و خاص کشور فرانسه است. طبق آمارها در سال 2022 بیش از 800000 مهندس در طیف گسترده ای از صنایع مختلف این کشور مانند مهندسی عمران، فناوری اطلاعات، هوانوردی، کشاورزی، الکترونیک، حمل و نقل، بهداشت، انرژی و هوش مصنوعی مشغول به کار هستند.

دانشجویان علاقه مند اگر خواهان شغلی هستند که به آنها اجازه دهد تا با چالش های دنیای مدرن روبرو شوند، علوم مهندسی مخصوص آنها است. نظام آموزشی فرانسه می تواند گزینه های مختلفی را به آنها پیشنهاد دهد. کیفیت آموزش مهندسی ارائه شده در بیش از 250 کالج مهندسی انتخابی (Grandes Ecoles d’Ingénieur) فرانسه فوق العاده خوب و همچنین سخت تر و ظریف تر از سایر نقاط جهان است. این امر عمدتا به این دلیل است که در حین مراحل پذیرش فقط بهترین دانش آموزان را انتخاب می کنند.

استانداردهای تحصیل مهندسی در فرانسه

استانداردهای درسی در سراسر دانشکده های مهندسی فرانسه به لحاظ رتبه بندی جهانی درجه یک است. به صورت ترکیبی از آموزش های تئوری دقیق در مفاهیم علمی و عملی در اصول مهندسی ارائه می گردد. Commission des Titres d’Ingénieur (کمیسیون ملی رشته های مهندسی) که یک سازمان معتبر دولتی فرانسه است، استانداردهای آموزش مهندسی را در این کشور ابلاغ می کند.

انواع مدرک مهندسی در فرانسه وجود دارند. به طور معمول “درجه مهندسی” فقط پس از گذراندن حداقل 5 سال تحصیل (در قالب های مختلف) اعطاء می شود. این مدرک 5 ساله با نام Diplôme d’Ingénieur شناخته می شود. از این رو معادل “مدرک کارشناسی ارشد” در اروپا و در ایالات متحده آمریکا است. “درجه مهندسی تخصصی” نیز توسط حدود 20 دانشکده مهندسی، در زمینه های خاصی ارائه می شود. این مدرک بعد از گذراندن یک دوره یک ساله به کسانی که مدرک مهندسی را دریافت کرده اند اعطاء می گردد.

کالج های تحصیل مهندسی در فرانسه

دانشگاه های مهندسی در فرانسه به 2 گروه تقسیم می شوند:

اول Conférence des Directeurs des Ecoles Françaises d’Ingénieurs یا به اختصار CDEFI است که شامل مجموعه کالج های دولتی و خصوصی شناخته شده توسط وزارت آموزش عالی برای اعطاء مدرک دانشگاهی مهندسی می شود. دیگری Conférence des Grandes Ecoles یا CGE انجمن آموزشگاه های عالی است که نه تنها در زمینه مهندسی بلکه در زمینه های مربوط به مدیریت، هنر، علوم پایه و برخی از زمینه های تخصصی دیگر توسط دولت فرانسه مورد تایید بوده و مدرک صادر می کند.

مهمترین دانشگاه های فرانسه در زمینه های مهندسی طبق رتبه بندی دانشگاه های جهانی در سال 2022 و برترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل در رشته های مهندسی عبارتند از:

  • دانشگاه مونت پلیه
  • دانشگاه Joseph Fourier
  • موسسه آموزش عالی گرنوبل (Grenoble)
  • دانشگاه Lorraine
  • دانشگاه پیر و ماری کوری
  • دانشگاه پلی تکنیک یا École Polytechnique
  • دانشگاه لیل یا Université de Lille
  • دانشگاه Paul Sabatier
  • دانشگاه دولتی لیون یا Institut National des Sciences Appliquées de Lyon

کالج های تحصیل مهندسی در فرانسه

مدارک لازم برای تحصیل رشته های مهندسی در فرانسه

هر دانشگاه در فرانسه سیستم خاص خود را در وب سایت خود اعلام می دارد که به دانشجویان آینده امکان می دهد برای دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود درخواست داده و ثبت نام کنند. بنابراین، هنگامی که متقاضی دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمود، می تواند درخواست آنها را ارائه داده و مدارک خود را در آنجا ارسال نماید.

برخی مدارک که در هنگام درخواست تحصیل در فرانسه ممکن است نیاز باشند عبارتند از:

  • ترجمه مدارک تحصیلی و دوره های گذرانده شده
  • ترجمه ریز نمرات دوره تحصیلی قبلی
  • اسکن پاسپورت معتبر
  • رزومه متفاضی که دارای عکس باشد.
  • نمرات زبان فرانسه یا انگلیسی (بسته به نیاز دانشگاه مقصد)
  • مدارک مربوط به اقبات دریافت بورسیه یا کمک هزینه های دیگر تحصیلی

ارائه مدرک زبان جهت تحصیل مهندسی در فرانسه

از جمله راه های مفید برای اطمینان از اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه گذراندن دوره های آمادگی است که دانشجویان متقاضی تحصیل را قادر می سازد قبل از شروع دوره کارشناسی ارشد یا سایر برنامه های تحصیلات تکمیلی خود، از آشنایی لازم با سیستم آموزشی فرانسه برخوردار شوند. همچنین متقاضیان باید انگلیسی خود را از طریق دوره های آمادگی بهبود ببخشند. جهت مهاجرت به فرانسه ابتدا مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

زیرا در فرانسه برای تحصیل در یک دوره تحصیلی به زبان انگلیسی دانشجو باید ثابت کند که مهارت زبان مناسبی را برای شرکت در کلاس ها و درک سخنرانی ها دارد. بعضی از موسسات نیز به طور همزمان به زبان فرانسه و مهارت های انگلیسی قوی نیاز دارند. این دوره ها همچنین متقاضیان را با هر یک از آزمون های انگلیسی زبان مورد نیاز دانشگاه ها آشنا می کنند. علاوه بر این آزمون ها، آزمون های زبان فرانسه نیز ممکن است برای برخی رشته ها نیاز باشد.

هزینه های تحصیل در فرانسه در رشته های مهندسی

شهریه دانشگاه های دولتی توسط دولت فرانسه تعیین می شود و در کل کشور یکسان است. اکنون از کلیه دانشجویان بین المللی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مبلغ بالاتری نسبت به سال های قبل اخذ می شود.

هزینه های سالیانه جدید تحصیل برای دانشجویان بین المللی، از سپتامبر 2022 به بعد عبارتند از:

مقطع تحصیلیهزینه سالانه به یورو
مقطع کارشناسی2770€
مقطع کارشناسی ارشد3770€
مقطع دکترا380€

البته این مبالغ در مورد دانشگاه های خصوصی فرانسه می تواند از 3000€ الی 20000€ (یورو) در سال متغیر باشد. علاوه بر این دولت فرانسه اعلام کرده است که بورس تحصیلی را در کنار افزایش هزینه های تحصیل در فرانسه جدید بالاتر خواهد برد. از این رو وب سایت رسمی CampusBourses نمای کلی از بورسیه های تحصیلی برای تحصیل در فرانسه را ارائه می دهد.

در این مقاله اطلاعاتی راجع به رشته های مهندسی در فرانسه هزینه و دیگر شرایط آن ارائه شد که امید است مطالعه آنها مفید بوده باشد. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل در کشور فرانسه، کار در فرانسه، شرایط کار دانشجویی در فرانسه و غیره می توانند برای بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :