مهاجرت تحصیلی جمهوری چک

تحصیل در چک

تحصیل در چک

تحصیل در چک بهترین راه مهاجرت به این کشور می باشد زیرا کشور چک در قلب اروپا واقع شده، دارای تاریخی غنی، معماری زیبا و شگفت انگیزی است. کشور چک سابقه طولانی در داشتن سیستم آموزشی با کیفیت و سطح بالا دارد. از طرفی هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. به همین دلایل تحصیل در چک محبوبیت زیادی بین متقاضیان علاقه مند به تحصیل در کشورهای اروپایی دارد. متقاضی برای تحصیل در چک باید واجد شرایط پذیرش از طرف دانشگاه قرار گیرد تا بتواند برای تحصیل در چک به اخذ ویزای دانشجویی اقدام کند. به همین دلیل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای علاقه مندان به تحصیل این رشته در کشور چک، در مقاله زیر به تحلیل و بررسی تحصیل در چک پرداخته است.

نحوه تحصیل در چک

برای بررسی نحوه تحصیل در چک بهتر است بدانید، اگرچه اکثر دوره ها و برنامه های ارائه شده در دانشگاه های چک به زبان چک تدریس می شوند، اما صدها گزینه برای دانشجویان خارجی زبان در همه رشته ها و سطوح تحصیلی نیز وجود دارد. برنامه های تحصیلی که به زبان چک در دانشگاه های دولتی انجام می شود رایگان است، اما تحصیل در زبان های خارجی مشمول شهریه می باشد. با این حال، هزینه های تحصیل در جمهوری چک معمولا بسیار کمتر از سایر نقاط اروپای غربی و ایالات متحده است. همچنین چندین گزینه بورسیه برای دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در جمهوری چک می آیند وجود دارد.

مهلت درخواست در دانشگاه های چک معمولا بین ماه های فوریه و آوریل است، اما شرایط ممکن است در مدارس مختلف متفاوت باشد. بنابراین همیشه باید مهلت های خاص و شرایط پذیرش را دوباره بررسی کنید. طبق نحوه تحصیل در چک شرط اولیه شروع تحصیل در دانشگاه، گذراندن موفقیت آمیز مقطع قبلی است. برای شروع تحصیل در مقطع کارشناسی (3 سال) و دوره های طولانی دوره کارشناسی ارشد (5 تا 6 سال) باید گواهی فارغ التحصیلی از دبیرستان تهیه کنید. به درخواست دانشگاه های کشور چک عموما مطالعات قبلی دانشجویان باید توسط مقامات چک به رسمیت شناخته شود. فرآیند شناسایی مطالعات قبلی “نوستریفیکاسه” نامیده می شود.

شرایط ورود به دانشگاه برای تحصیل در چک

شرایط ورود به دانشگاه برای تحصیل در چک در این بخش توضیح داده شده است. هر دانشگاهی مسئولیت فرآیند پذیرش خود را بر عهده دارد و شرایط مختلفی برای پذیرش دارد. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در آمریکا با مدرک دیپلم، مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

حداقل شرایط ورود به دانشگاه برای تحصیل در چک به شرح زیر است:

  • کپی های تایید شده از تحصیلات قبلی
  • تکمیل فرم درخواست و ارسال آن
  • پرداخت هزینه درخواست تقریبا بین €28 الی 49€ (یورو)

هر دانشگاه و بخش همچنین ممکن است از متقاضیان بخواهد که مدارک اضافی مانند انگیزه نامه، CV، توصیه نامه، نمرات آزمون مهارت انگلیسی، نمونه کارها و غیره را ارسال کنند. اکثر دانشگاه ها از فرم های درخواست الکترونیکی استفاده می کنند که گام به گام دانشجویان را در فرآیند پذیرش راهنمایی می کند و به آنها اجازه می دهد وضعیت درخواست خود را پیگیری کنند. با این حال، اکثر دانشگاه ها از دانشجویان می خواهند که نسخه چاپی فرم درخواست را به همراه سایر مدارک از طریق پست ارسال کنند. در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در باب تحصیل در سایر کشورها از جمله آلمان مقاله تحصیل در آلمان را مطالعه بفرمائید.

تصویر زیر دانشگاه های برتر را برای تحصیل در چک نشان می دهد:

دانشگاه های برتر را برای تحصیل در چک

تحصیل پزشکی در چک را در این قسمت مطالعه نمایید.

آزمون ورودی دانشگاه برای تحصیل در چک

متقاضیان دانشگاه های چک ممکن است برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه برای تحصیل در چک (در صورت نیاز) دعوت شوند. معمولا امتحانات ورودی در بازه زمانی مه تا ژوئن یا جولای برگزار می شود، مگر اینکه هیئت علمی خلاف آن را تعیین کند. آزمون های ورودی معمولا در محوطه دانشگاه برگزار می شود. اما برخی از برنامه ها ممکن است امکان شرکت در آزمون را از خارج از کشور فراهم کنند، به عنوان مثال با انجام مصاحبه از طریق اسکایپ. امتحانات ورودی برای برنامه های تحصیلی آموزش داده شده به زبان انگلیسی باید به زبان انگلیسی انجام شود.

دانش‌آموزان خارجی که در جمهوری چک در دبیرستان شرکت نکرده‌ اند و برای برنامه تحصیلی که به زبان چک تدریس می‌شود درخواست می‌کنند، ممکن است نیاز به شرکت در آزمون اضافی برای نشان دادن توانایی زبان چکی خود داشته باشند. نتایج آزمون تا آخر ماه ژوئن اعلام می شود. پس از دریافت تصمیم، دانشگاه ممکن است از شما بخواهد که در صورت لزوم، شهریه مربوطه را برای ترم اول پرداخت کنید. سپس، نامه رسمی پذیرش و تاییدیه پذیرش برای اهداف ویزا و اقامت دریافت خواهید کرد که به شما امکان می دهد تا آخرین مرحله را ادامه دهید. در خصوص اطلاع از شرایط مهاجرت به دیگر کشورها از جمله مهاجرت به چین پیشنهاد مل به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

 

شرایط اخذ ویزا برای تحصیل در چک

شما به عنوان متقاضی باید به محض دریافت نامه رسمی پذیرش، درخواست ویزای خود را شروع کنید، زیرا اگر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستید، شرایط اخذ ویزا برای تحصیل در چک ممکن است تا 60 روز طول بکشد. شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید برای ویزای مربوطه به سفارت چک در ایالتی که متقاضی شهروند آن است، درخواست دهند. 2 نوع ویزای دانشجویی وجود دارد. در وهله اول می‌توان برای اقامت طولانی ‌مدت به منظور تحصیل در جمهوری چک برای مدت بیش از 3 ماه در یک برنامه تحصیلی بیش از یک سال درخواست داد.

در مرحله دوم دانشجویانی که قصد دارند برای تحصیل در جمهوری چک برای بیش از 3 ماه اما کمتر از یک سال باید درخواست ویزای بلند مدت ارائه دهید. درخواست ها باید توسط متقاضی بالای 15 سال شخصا در سفارت چک ثبت شود. پذیرش درخواست ویزای طولانی مدت با هدف تحصیل، رایگان است.

شرایط اخذ ویزا برای تحصیل در چک (ویزای بلند مدت و اجازه اقامت طولانی مدت):

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • 2 قطعه عکس
  • پاسپورت (باید حداقل 3 ماه پس از اعتبار ویزاهای بلند مدت اعتبار داشته باشد، نباید بیشتر از 10 سال باشد و باید حداقل 2 صفحه خالی داشته باشد.)
  • سندی که هدف از اقامت در جمهوری چک را تأیید می کند (به عنوان مثال گواهی ثبت نام)
  • مدرک اقامت
  • بیمه درمانی مسافرتی
  • داشتن ضمانت مالی کافی تا زمان اقامت در جمهوری چک

ممکن است در صورت درخواست سازمان اداری از دانشجو خواسته شود که مدارک بیشتری را ارائه دهد. درخواست ظرف 60 روز پس از ثبت بررسی می شود. بهتر است دانشجویان در اسرع وقت نسبت به تکمیل مدارک و تشکیل پرونده اقدام نمایند. برای تحصیل در رشته های هنری نیز می توانید به عنوان نمونه مقاله رشته هنر در کره جنوبی را مطالعه بفرمائید.

آزمون ورودی دانشگاه برای تحصیل در چک

تحصیل در چک برای دوره کارشناسی

جمهوری چک دارای یک سیستم آموزش عالی 3 سطحی است:

مدرک کارشناسی

مدرک کارشناسی ارشد

برنامه های دکترا

مدت استاندارد دوره های کارشناسی در دانشگاه های چک 3 سال است. برخی از برنامه ها مانند مهندسی عمران یا مهندسی مکانیک 4 سال طول می کشد. تحصیل در چک برای دوره کارشناسی مستلزم کسب 180 واحد است. یک سال تحصیل تمام وقت معادل 60 واحد است. یک ترم 30 واحد است. هر دپارتمان حداقل تعداد واحدهایی را که یک دانشجو برای واجد شرایط شدن برای ترم بعدی باید کسب کند تعیین می کند. محتوای درسی به دروس اجباری (دانشجویان برای قبولی در آزمون دولتی باید مطالعه کنند) و دروس انتخابی (دانشجویان از لیست دروس ارائه شده توسط گروه انتخاب می کنند) تقسیم می شود.

همچنین دانشجویان می توانند در تمامی رشته های دانشگاهی در کلاس ها شرکت کنند. تکمیل تحصیل در چک برای دوره کارشناسی مستلزم کسب 180 واحد، گذراندن تمام دروس اجباری و امتحانات نهایی دولتی در چندین رشته تخصصی و دفاع از پایان نامه فارغ التحصیلی است. به فارغ التحصیلان موفق، دیپلم و مدرک لیسانس (پیش از میلاد) اعطاء می شود و ممکن است شغل حرفه ای خود را شروع کنند یا در برنامه های کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط ادامه تحصیل دهند. در خصوص اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی در چک می توانید مقاله مذکور را در این قسمت مطالعه بفرمائید.

تحصیل در چک برای کارشناسی ارشد

فارغ التحصیلان دارای مدرک کارشناسی می توانند در برنامه کارشناسی ارشد بعدی ثبت نام کنند یا دانشگاه، گروه یا رشته تحصیلی دیگری را انتخاب کنند. به عنوان یک قاعده، فارغ التحصیلان موفق مدرک کارشناسی در یک دوره کارشناسی ارشد بدون هیچ آزمون پذیرش پذیرفته می شوند. تغییر به بخش دیگر معمولا مستلزم گذراندن موفقیت آمیز آزمون های پذیرش در چندین رشته تخصصی است. به عنوان یک قاعده، تحصیل در چک برای کارشناسی ارشد 2 سال طول می کشد.

تکمیل چنین برنامه ای مستلزم کسب 120 واحد، قبولی در امتحان نهایی دولتی و دفاع از پایان نامه در پایان تحصیل است. فارغ التحصیلان برنامه های کارشناسی ارشد مدرک و عنوان مهندس (انگلیسی) یا کارشناسی ارشد را دریافت می کنند. برای آشنایی با شرایط تحصیل در دانشگاه سوپرون مجارستان اینجا را مطالعه کنید.

در جدول زیر رنکینگ جهانی دانشگاه های کشور چک مورد بررسی قرار گرفته است:

اسامی دانشگاه هارنکینگ جهانی
دانشکاه چارلز266
دانشگاه ماساریک551
دانشگاه بوهمیای جنوبی345
دانشگاه پالاسکی601

تحصیل در دوره دکترا و دوره MBA چک

در این بخش تحصیل در دوره دکترا و دوره MBA چک را توضیح می دهیم. برخی از تخصص ها در جمهوری چک به برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم نمی شوند. به عنوان مثال، پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، تدریس در سطح دبستان، 5 تا 6 سال مطالعه تمام وقت دارند. به عبارت دیگر، پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، متقاضیان برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد باید به مدت 5 تا 6 سال در دانشگاه تحصیل کنند. تحصیل در چک برای دوره دکترا برای فارغ التحصیلان دارای مدرک کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. برنامه دکترا صرفا ادامه برنامه کارشناسی ارشد نیست، بلکه یک برنامه تحقیقاتی است. این برنامه براساس تحقیقات فردی با راهنمایی لازم از یک سرپرست دانشگاهی است. نتایج تحقیقات در سمینارها یا کنفرانس های بین المللی ارائه شده و در مجلات علمی منتشر می شود.

نمودار زیر میانگین درآمد فارغ التحصیلان در چک را براساس مدرک تحصیلی آنها نمایش می دهد:

میانگین درآمد فارغ التحصیلان در چک را براساس مدرک تحصیلی

دانشجوی دکترا عضو تمام وقت دپارتمان است و می تواند در هر پروژه کمک مالی دپارتمان یا دانشگاه شرکت کند. تحصیل در چک برای دوره دکترا در جمهوری چک معمولا 3 سال طول می کشد. برای تکمیل برنامه، دانشجو باید تمام الزامات برنامه درسی فردی را برآورده کند، امتحانات دولتی را بگذراند و از پایان نامه دکترا دفاع کند. دوره های MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) در جمهوری چک توسط 9 موسسه آموزشی از جمله دانشگاه اقتصاد و بازرگانی پراگ ارائه می شود. MBA نوعی آموزش پس از فارغ التحصیلی و اولین تجربه در کار مدیریت است. هدف دوره های MBA توسعه مهارت های مدیریتی است که برای حل مشکلات خاص مورد نیاز است. شرکت در برنامه MBA حداقل به مدرک کارشناسی و 2 سال تجربه در مدیریت نیاز دارد. برای اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاه فرایبورگ آلمان اینجا را بخوانید.

مزایای تحصیل در چک

در اینجا به مزایای تحصیل در چک اشاره می کنیم:

  1. دانشگاه‌ های چک در میان بهترین ‌ها در اروپای مرکزی قرار می‌گیرند و طیف وسیعی از گزینه‌ ها را ارائه می‌ دهند.
  2. برای دوره هایی که به زبان چک در دانشگاه های دولتی تدریس می شوند، نیازی نیست شهریه پرداخت کنید، هم چنین برای تحصیل در جمهوری چک لازم نیست به زبان چک مسلط باشید. بیش از 1000 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی با هزینه های مناسب ارائه می شود.
  3. جمهوری چک مکانی مناسب برای دانشجویان بین المللی است. بسته به موقعیت مکانی، سبک زندگی و عادات خرج کردن، هزینه های زندگی ماهانه شما از €300 الی €600 (یورو) در ماه شامل وعده های غذایی، اقامت، حمل و نقل عمومی و برخی از فعالیت های اوقات فراغت متغیر است.
  4. پراگ و برنو بارها در رتبه های 10 شهر برتر دانشجویی قرار گرفتند. پایتخت جمهوری چک به دلیل مقرون به صرفه بودن و مناظر خارق العاده مورد ستایش قرار می گیرد. برنو، دومین شهر بزرگ، بالاترین جمعیت دانشجویی را دارد.
  5. جمهوری چک به عنوان یکی از 10 کشور برتر در جهان از نظر امنیت می باشد.
  6. تحصیل در جمهوری چک شما را در میانه اروپا قرار می دهد و به شما فرصتی عالی برای سفر به اطراف می دهد. تنها حدود 2.5 ساعت طول می کشد تا به مونیخ، کراکوف یا وین بروید.
  7. دانشجویان بین المللی می توانند در حین تحصیل کار کنند و داشتن یک شغل نیمه وقت بسیار رایج است. پس از فارغ التحصیلی، فرصت های بی شماری برای ایجاد حرفه وجود دارد، زیرا دسترسی به بازار کار راحت خواهد بود.

اگر می خواهید از شرایط اشتغالزایی و کار در ایتالیا اطلاع یابید می توانید مقاله مشخص شده را مطالعه بفرمائید.

مهم ترین مزایای تحصیل در چک در تصویر زیر مشخص شده است:

مزایای تحصیل در چک

فرصت های کاری بعد از تحصیل در چک

به منظور بررسی فرصت های کاری بعد از تحصیل در چک، هیچ محدودیتی برای استخدام دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا می آیند وجود ندارد. نیازی به مجوز کار نیست و آن ها دارای وضعیت قانونی مشابه شهروندان جمهوری چک هستند. اما دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا موظف به دریافت مجوز اشتغال هستند.

هر چند استثناهایی وجود دارد:

  • در صورتی که فعالیت هایی را در قلمرو جمهوری چک به عنوان بخشی از دوره های کارآموزی مبادله ای برای دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان از موسسات آموزش عالی دنبال کنند، نیازی به مجوز استخدام ندارند.
  • اگر تا سن 26 سالگی دانشجو باشند و بیش از 7 روز متوالی یا در مجموع 30 روز در یک سال تقویمی کار نکنند نیازی به مجوز اشتغال ندارند.
  • اگر آنها تحصیلات حرفه ای متوسطه یا تحصیلات حرفه ای عالی را در یک هنرستان طبق قانون آموزش جمهوری چک دریافت کرده باشند، نیازی به مجوز استخدام ندارند.

در موارد دیگر، باید برای مجوز کار درخواست دهید. می‌توانید شخصا یا توسط شخص دیگری بر اساس وکالتنامه کتبی در هر دفتر منطقه‌ای مناسب محلی از خدمات استخدامی دولتی استفاده کنید. همچنین شرایط پذیرش در دانشگاه آکسفورد به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

نمودار زیر میانگین درآمد فارغ التحصیلان در چک را براساس شغل آنها نشان می دهد:

میانگین درآمد فارغ التحصیلان در چک را براساس شغل

هزینه زندگی و تحصیل در چک

جمهوری چک یکی از اعضای اتحادیه اروپا (EU) است، اما از یورو اتحادیه اروپا به عنوان واحد پول خود استفاده نمی کند. واحد پول چک تاج چک (CZK) است که با نام کرون چک شناخته می شود. هزینه زندگی و تحصیل در چک مقرون به صرفه است. به لطف حمل و نقل عمومی ارزان، مراقبت های بهداشتی و سرگرمی، جمهوری چک یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای اتحادیه اروپا است. برای دانشجویان، متوسط هزینه زندگی در چک از 332CZK الی 712CZK (کرون چک) در ماه متغیر است. این شامل محل اقامت، حمل و نقل عمومی، غذا و فرهنگ است. با این حال، هزینه های متوسط ممکن است بر اساس هر شهر و سبک زندگی هر فرد متفاوت باشد.

علاوه بر این، دانشجویان در صورت داشتن کارت دانشجویی از تخفیفات و مزایای زیادی در سراسر کشور برخوردار می شوند. یکی از گزینه‌ های دانشجویانی که برای تحصیل به جمهوری چک می‌آیند، دریافت کارت شناسایی دانشجویی بین‌ المللی (ISIC) است که در داخل و خارج از کشور اعمال می‌شود و به دارندگان کارت برای رستوران‌ ها، حمل‌ و نقل، سینما، نمایشگاه‌ ها و گالری‌ ها تخفیف دانشجویی می‌دهد. چنانچه تمایل به تحصیل دندانپزشکی در لهستان دارید بر روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

در نمودار زیر توزیع هزینه زندگی در کشور چک نشان داده شده است:

هزینه زندگی در چک

برای تحصیل در دانشگاه کپنهاگ دانمارک این قسمت را مطالعه نمایید.

شهریه تحصیل در دانشگاه های چک

طبق قانون، آموزش عالی در موسسات دولتی برای شهروندان از همه ملیت ها رایگان است. با این حال، ممکن است برخی هزینه ها درخواست شود. دانشگاه های آموزش عالی خصوصی اختیار تعیین شهریه های خود را دارند. هزینه تحصیل در چک حدود 21238CZK (کرون چک) در سال متفاوت است. مقدار دقیق بستگی به موسسه و برنامه تحصیلی مربوطه دارد. صدها برنامه به زبان انگلیسی یا به زبان خارجی دیگر تدریس می شود. میانگین شهریه دانشگاه ها به طور سالانه مبلغ CZK207213 الی CZK310820 (کرون چک) را در بر خواهند داشت. به منظور مهاجرت به چک، مقاله ای جامع در اختیار شما همراهان همیشگی قرار گرفته است.

در نمودار زیر میانگین شهریه چند دانشگاه در کشور چک بررسی شده است:

میانگین شهریه چند دانشگاه در کشور چک

دولت جمهوری چک سالانه بورسیه های تحصیلی را در چارچوب همکاری های توسعه خارجی خود ارائه می دهد. این بورسیه های به اصطلاح دولتی از دانشجویان کشورهای در حال توسعه که مایل به تحصیل در دانشگاه های دولتی جمهوری چک هستند حمایت می کند. جمهوری چک برای مطالعاتی که هم به زبان چک (کارشناسی ارشد و دکترا) و هم به زبان انگلیسی (کارشناسی ارشد و دکترا) دنبال می شود، بورسیه تحصیلی ارائه می دهد.

بورسیه تحصیلی به زبان چک با شناسایی لیست رشته های تحصیلی پیشنهادی، با توجه به نیازهای کشورهای خاص و همچنین با توجه به پروژه های شراکتی پیشرفته در حال اجرا ارائه می شود. متقاضیان همچنین می توانند برای یک دوره زبان و دوره مقدماتی یک ساله بودجه دریافت کنند. بورسیه تحصیلی برای دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی فقط در دوره های تحصیلی انتخاب شده ارائه می شود. با مراجعه به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، می توانید برای تحصیل در دانشگاه گالاتاسرای ترکیه و تحصیل در دانشگاه گراتس اتریش اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :