مهاجرت کاری اتریش

امتیازبندی کاری اتریش

امتیازبندی کاری اتریش

مهاجرت از طریق کار یکی از راه های اصلی اقامت در اتریش است، از همین رو در این نوشتار به امتیازبندی کاری اتریش پرداخته می شود. پویا بودن بازار کار برای دولت اتریش چنان مهم است که دولت طیف وسیعی از اقدامات حمایتی اقتصادی به ارزش تقریبا 50 میلیارد € (یورو) را در دوران کرونا آغاز کرد. با اجرای برنامه های جبرانی جذاب، تقریبا %60 از بودجه عمومی به سمت مشاغل هدایت شد. کارمندان از طرح های کار کوتاه مدت و مرخصی مراقبت ویژه (در مورد تعطیلی مدارس و مهدکودک ها) بهره مند شدند. خانواده ها و افراد بیکار با پرداخت یکجا حمایت شدند.

در اوج بحران، زمانی که حفظ صلح اجتماعی موضوع مهمی برای دولت بود، شرکای اجتماعی در مهم‌ترین اقدامات سیاسی اقتصادی و اجتماعی اتخاذ شده، هرچند به درجات مختلف، مشارکت داشتند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه امتیازبندی کاری اتریش، کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، آماده ارائه راهنمایی هستند.

شرایط مجوز کاری در اتریش

در 30 ژوئن 2022، دوره انتقالی که در ابتدا برای جوانترین عضو اتحادیه اروپا، یعنی کرواسی تصویب شده بود، به پایان رسیده است. اتمام این دوره به این معناست که پس از 30 ژوئن 2022، همه شهروندان اتحادیه اروپا از دسترسی آزاد به بازار کار اتریش برخوردار هستند. علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حرکت آزاد کارگران در اتریش دارند و اتباع منطقه اقتصادی اروپا و اتباع سوئیس از داشتن ویزا معاف هستند. آنها حق دارند برای مدت سه ماه در خاک اتریش بمانند. برای استفاده از حق اقامت طولانی مدت در اتریش به اخذ شرایطی نیاز دارند.

اتباع کشورهای ثالث زمانی که بیش از 6 ماه در اتریش می مانند، به اجازه اقامت نیاز دارند. در این مورد احتمالات مختلفی وجود دارد. کارمندان واجد شرایط از کشورهای ثالث می توانند برای به اصطلاح کارت قرمز-سفید-قرمز درخواست دهند که به آنها این حق را می دهد که برای مدت محدودی در اتریش مستقر شوند و توسط یک کارفرمای مشخص استخدام شوند. استحقاق دریافت کارت قرمز-سفید-قرمز بر اساس سیستم امتیازی تعیین می شود. مخصوصا فارغ التحصیلان دانشگاهی با صلاحیت بالا می توانند برای «کارت آبی اتحادیه اروپا» درخواست دهند. این بستگی به رعایت شرایط خاصی دارد اما شامل یک سیستم امتیازی نمی شود. افراد واجد شرایطی که در جستجوی شغل مناسب هستند می توانند برای ویزای جستجوی کار درخواست دهند.

در جدول زیر سایر شرایط مهم برای ورود به بازار کار اتریش در جهت اقامت دائم اشاره شده است:

شروط حق اقامت بلند مدت برای کارتوضیحات شرایط
خوداشتغالیدر این زمینه کسب کار با حقوق در اتریش نیز پذیرفته است.
تمکن مالیاین تمکن باید امرار معاش و پوشش بیمه درمانی جامع برای خود و در نهایت اعضای خانواده را محقق کند.
تحصیلحضور در مدرسه یا موسسه آموزشی دیگر برای اهداف آموزشی

شرایط کلی دستمزد کاری در اتریش

از نظر فنی، حداقل دستمزد فدرال در اتریش وجود ندارد. با این حال دولت اتریش از شرکای اجتماعی خواست تا در مورد حداقل دستمزد مذاکره کنند که برای همه صنایع در این کشور اعمال شود. به همین دلیل، اکنون حداقل دستمزد مؤثر در اتریش 1500€ (یورو) در ماه است.

این نتیجه قراردادهای جمعی بخشی بود که توسط 4 سازمان اصلی شریک اجتماعی زیر ایجاد شد:

  • فدراسیون اتحادیه های کارگری اتریش
  • اتاق کار
  • اتاق اقتصاد فدرال
  • اتاق کشاورزی اتریش

از آنجایی که حداقل دستمزد در اتریش در حال حاضر 1500€ (یورو) در ماه تعیین شده است، اکنون با کشورهای پیشرفته اروپایی مانند فرانسه و آلمان برابری می کند. با این حال، این دستمزد به مراتب بالاتر از حداقل دستمزد در اکثر نقاط اروپا است. حداقل دستمزد در اتریش حقوق پایه، اضافه کاری، پاداش و غرامت بیکاری را پوشش می دهد. برای اکثر کارگران یقه سفید، سررسید آن در آخرین روز هر ماه است. اما برای کارگران یقه آبی، حقوق طبق قرارداد جمعی قابل اجرا پرداخت می شود. جهت اطلاع از شرایط کار در اتریش مقاله مذکور را از طریق مراجعه به وبسایت رسمی ما مطالعه بفرمائید.

شرایط کلی دستمزد کاری در اتریش

استثنائات دستمزد در سیستم امتیازبندی کاری اتریش

علی رغم وجود یک سیستم امتیازبندی در اتریش که کارگران را به ماهر و فوق ماهر تقسیم می کند، اما برای حداقل دستمزد در اتریش استثناهایی وجود دارد. به عنوان مثال، هزینه های روزانه معاف از مالیات، مسکن، حمل و نقل و هزینه های غذا در حداقل دستمزد محاسبه نمی شود. علاوه بر این، عملکردهای کاری خاصی وجود دارد که در پرداخت حداقل دستمزد حساب می شود. به این ترتیب، کارمندی که در جلسات کاری، سمینارها، نمایشگاه‌های تجاری و کنفرانس‌ها شرکت می‌کند، نمی‌تواند مزایای اضافی بیش از حداقل دستمزد را مطالبه کند. به طور مشابه، حداقل دستمزد برای کارمندان خارجی که به طور موقت تا 2 ماه در اتریش استخدام شده اند اعمال نمی شود.

با این حال، کارفرمایانی که حداقل دستمزد را در اتریش رعایت نمی کنند با جریمه های شدید روبرو می شوند. برای مثال، شرکتی که بیش از 3 کارمند دارد، ممکن است برای اولین تخلف از 2000€ الی 20000€ (یورو) یا برای تکرار تخلف تا 50000€ (یورو) جریمه شود. به طور مشابه، برای عدم نگهداری سوابق پرداخت مناسب و برای تبعیض بر اساس سن، نژاد و جنسیت مجازات وجود دارد. در صورت اختلاف حقوق، حل و فصل اختلاف غیررسمی جایگزین در اتریش رایج است. به این ترتیب، شرکای اجتماعی خاصی وجود خواهند داشت که ممکن است بتوانند از طرف شما برای حل و فصل یک درگیری خارج از دادگاه مداخله کنند.

امتیازبندی حقوق کاری در اتریش

میانگین حقوق در اتریش حدود 3790€ (یورو) در ماه است. به طور معمول، این شامل حقوق اولیه، پاداش، پرداخت مرخصی سالانه، و دستمزد بیماری است. به همین دلیل، حقوق عموما بالاتر از حداقل دستمزد در اتریش است. باز هم، این میانگین حقوق ماهانه با اکثر کشورهای اروپای غربی و اسکاندیناوی برابری می کند و بسیار بالاتر از حقوق در اروپای شرقی است. میانگین حقوق البته، بسته به اینکه در چه بخشی کار می‌کنید، حقوق می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

به عنوان مثال حقوق شاغل در بخش کشاورزی، 2646€ (یورو) است و در بخش های هنر و فرهنگ، 2945€ (یورو) ، بانکداری، 4227€ (یورو) ، اتومبیل، 3405€ (یورو) ، بازرگانی، 3420€ (یورو) ، ساخت و ساز، 3736€ (یورو)، تحصیلات ، 3110€ (یورو) ، مهندسی برق، 3580€ (یورو) ، روزنامه نگاری، 3101€ (یورو) می باشد. در خصوص اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در اتریش پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

در شکل زیر امتیازبندی حقوقی در سایر بخش های کاری اتریش اشاره شده است:

امتیازبندی کاری بر اساس سال کاری در اتریش

حقوق ها در اتریش نیز مانند سایر کشورها در کنار تجربه شما افزایش می یابد. برای اینکه ایده ای از نحوه کار این کار به شما ارائه دهیم، در زیر میانگین حقوق ناخالص سالانه بر اساس سال ها تجربه آورده شده است. افراد با سابقه کاری 2 سال، 40067€ (یورو) در سال دریافت می کنند. افراد با 2 الی 4 سال سابقه کاری 44538€ (یورو) در سال دریافت می کنند. افرادی که دارای 4 تا 8 سال سابقه هستند، 54009€ (یورو) در سال دریافت می کنند و دارندگاه سابقه 8 تا 12 سال، 64480€ (یورو) در سال، 12 تا 16 سال، 70906€ (یورو)، 16 تا 20 سال، 83007€ (یورو)، بالای 20 سال، 91288€ (یورو) در سال دریافت می کنند.

در اینجا چند دستمزد ناخالص سالانه بر اساس منطقه در اتریش آورده شده است:

امتیازبندی کاری کارگران ماهر در اتریش

معیارهای واجد شرایط بودن برای کارگران ماهر دارای قسمت های متفاوت و مصادیق متعددی است. به عنوان مثال تکمیل آموزش و آموزش حرفه ای در مشاغلی که کمبود نیرو در آنان حس می شود، حائز 20 امتیاز است، تجربه کاری مطابق با صلاحیت فرد حائز 20 امتیاز است و سابقه کاری سالیانه 2 امتیاز است و استفاده ابتدایی از زبان آلمانی در سطح پایه (سطح A1) 5 امتیاز می دهد. مهارت های زبان آلمانی برای استفاده از زبان مقدماتی (سطح A2) حائز 10 امتیاز است. مهارت های زبان آلمانی برای استفاده مستقل از زبان (سطح B1) حائز 15 امتیاز است. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه امتیازبندی کاری اتریش با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گفتگو کنند تا اطلاعات تخصصی تری را در این زمینه دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :