مهاجرت به کشور آلمان

اخذ پاسپورت آلمانی

اخذ پاسپورت آلمانی

افراد زیادی از سراسر دنیا مایل به کار، تحصیل و زندگی در آلمان هستند و آنها همچنین درصدد اطلاع از شرایط اخذ پاسپورت آلمانی می باشند. اما گذشته از امتیازات ویژه پاسپورت آلمانی برای دارنده آن، نبایستی از این نکته هم غافل شد که کشور آلمان کشوری مملو از شیوه های بروکراتیک است. اخذ تابعیت این کشور دارای شرایط بسیار پیچیده ای است. با این حال ما با توجه به درخواست هموطنان عزیز، این مقاله را به بخش هایی دسته بندی کرده اند. سعی می کنیم تا نکات، شرایط و شیوه های درخواست پاسپورت آلمانی را به هموطنان عزیز ارایه نماییم تا بدین سان نشان دهیم که چگونه شما می توانید یک شهروند آلمانی شوید.

آلمان کشوری با امکانات پیشرفته و فرصت های عالی برای زندگی است. به همین دلیل اخذ پاسپورت این کشور و برخورداری از مزایا و امتیازات آن منتهای آرزوی مهاجران خارجی می باشد. در حقیقت اخذ پاسپورت کشور آلمان برای همگان فراهم نمی باشد. تابعیت آلمانی صرفا از طریق 3 روش قبول تابعیت، حق خون و حق خاک به افراد اعطاء می شود. از بین این 3 روش نیز قبول تابعیت آلمانی به دلیل شرایط نسبتا آسان آن برای مهاجران خارجی مورد توجه و تمرکز مقاله حاضر می باشد. برای اخذ راهنمایی های بیشتر و یا دریافت مشاوره در خصوص اخذ اقامت و تابعیت اروپایی با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

تعریف پاسپورت آلمانی و امتیازات مربوطه

زمانی که شما به عنوان مقیم دایمی در آلمان زندگی می کنید، در حقیقت شما به عنوان شهروند یا تبعه آلمانی محسوب نمی شوید و بر سر راه شما محدودیت هایی وجود دارد. اما چرا بسیاری از شهروندان خارجی مقیم دائم آلمان اغلب به دنبال اخذ تابعیت آلمان و گرفتن پاسپورت این کشور هستند. داشتن پاسپورت آلمانی به شما حقوق و آزادی هایی را اعطاء می کند که شهروندان خارجی ندارند.

شما با برخورداری از پاسپورت آلمانی صلاحیت لازم برای داشتن امتیازات زیر را دارید:

  • حق رای
  • حق مسافرت آزادانه
  • حق اجتماع و مشارکت جمعی
  • حق حفاظت کنسولی
  • دسترسی نامحدود برای یافتن کار در آلمان
  • حق تبدیل شدن به مقام مسئول شهری

اما در کنار این حقوق و مزایا، شما به عنوان دارنده پاسپورت آلمانی همچنین تعهدات و وظایفی هم نسبت به هر شهروند آلمانی نیز دارید که باید آنها را هم رعایت نمایید. این تعهدات و وظایف شامل احترام و اطاعت از کلیه قوانین مقررات آلمانی و حتی انجام خدمت نظامی در کشور آلمان می باشد.

انواع تابعیت آلمان برای اخذ پاسپورت آلمانی

تبدیل شدن به شهروند آلمانی تحت هر شرایطی امکان پذیر نیست. بنابر قوانین مهاجرت کشور آلمان، کلا 3 روش برای اخذ پاسپورت آلمانی وجود دارد که عبارتند از:

  • اخذ پاسپورت آلمانی توسط قبول تابعیت
  • اخذ پاسپورت آلمانی توسط حق خون یا به لاتین Jus Sanguinis
  • اخذ پاسپورت آلمانی از طریق حق خاک یا به لاتین Jus Soli

اخذ پاسپورت آلمانی از طریق قبول تابعیت بدان معنا است که شما حایز شرایط خاصی هستید که دولت آلمان برای اعطاء تابعیت تعریف کرده است. اما حق خون به معنای این است که شما تابعیت آلمانی را زمانی دریافت می کنید که شما فرزند مستقیم اتباع آلمانی باشید. اما حق خاک به معنای آن است که شما در داخل مرزهای آلمان متولد شده اید، ضمنا یکی از والدین شما از اتباع آلمانی باشد و یا از والدین بدون تابعیت متولد شده باشید. جهت مهاجرت به این کشور و کسب اطلاعات جامع مقاله بهترین شهرهای آلمان برای زندگی را مطالعه بفرمائید.

انواع تابعیت آلمان برای اخذ پاسپورت آلمانی

اخذ پاسپورت آلمانی توسط قبول تابعیت

قبول تابعیت آلمانی یا German Naturalization بدان مفهوم است که شما پس از طی یک دوره خاصی از زندگی در آلمان به عنوان مقیم دایمی، اکنون می توانید درخواست پاسپورت آلمانی داده و تبعه کشور آلمان شوید. اما در این زمینه شرایط و مقرراتی هر چند دست و پا گیر در مسیر شما وجود دارد. شما برای اخذ پاسپورت آلمانی از این طریق بایستی شرایط زیر را داشته باشید:

  • زندگی در آلمان با ویزای اقامت این کشور به مدت 8 سال پیوسته
  • زندگی در آلمان با ویزای اقامت آلمان به مدت 7 سال و حضور در دوره اعطاء تابعیت آلمانی
  • اثبات مهارت زبان آلمانی با حداقل سطح B1 بر اساس چارچوب مرجع زبانی مشترک اروپایی (CEFRL)
  • اثبات تمکن مالی با ارایه صورت حساب مالی
  • ارایه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • گذراندن آزمون شهروندی آلمان
  • انصراف از تابعیت های قبلی

در رابطه با مدرک زبان، شما می توانید مهارت زبان آلمانی خود را در سطح B1 اروپایی از طریق یکی از روش های ذیل اثبات نمایید:

  • گواهی زبان آلمانی همانند Zertifikat Deutsch
  • آزمون زبان برای مهاجران یا DTZ
  • گواهی اثبات کننده اخذ مدرک دیپلم آلمانی
  • نامه پذیرش از دبیرستانهای آلمانی
  • گواهی اخذ مدرک دانشگاهی از آلمان

شرایط اخذ پاسپورت آلمانی توسط بلوکارت آلمان

بلوکارت آلمان در واقع جزء زیر دسته ویزای آلمان محسوب نمی شود. بلکه یک نوع مجوز اقامت و کار برای شهروندان خارجی مهارت بالا است. این متقاضیان می توانند با دریافت پیشنهاد شغلی در قالب قرارداد کاری با کارفرمای آلمانی (با دستمزد حداقل ماهیانه €52000 (یورو)) و نیز معادل سازی مدارک تحصیلی و حرفه ای خود، بلوکارت را از سفارت آلمان درخواست دهند. بلوکارت آلمان در واقع مجوزی ویژه متخصصان و تحصیل کردگان خارجی است. افراد با این مجوز می توانند در آلمان و در رشته تخصصی مربوطه مشغول به کار شوند.

مدت اعتبار بلوکارت بسته به مدت قرارداد کاری شما دارد. ولی ماکسیمم اعتبار آن تا 4 سال است و قابلیت تمدید دارد. اما آیا امکان تبدیل بلوکارت آلمان به پاسپورت آلمانی وجود دارد؟ جواب به این سوال بلی است. به این صورت که افراد پس از 33 ماه اقامت و زندگی در آلمان، می توانند متقاضی ویزای اقامت دائمی آلمان گردند. با اخذ اقامت دائمی آلمان و گذشت 7 الی 8 سال به راحتی می توانند پاسپورت آلمانی خود را اخذ نمایند. کارشناسان دلسوز و مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تمامی مراحل مهاجرتی و اخذ ویزای کشورهای خارجی همراه و همگام هموطنان عزیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :